söndag 28 november 2010

Glad lillajul!

önskar jag er alla! Här har det firats som sig bör; med julpyntning, julmat, pepparkaksbak, julmarknad och allmänt julstök! Trevligt!

I år prövade vi på Batatlåda, receptet modifierat enligt det här receptet från Samarbete. (Dock måste jag säga att lökälskare som jag är, förstår jag inte vad lök skulle göra i batatlådan! Vi satte morot istället, och så har vi mindre vätska i förhållande till bataterna.) Jag har inte ofta ätit jullådor, för att vara ärlig har jag börjat äta av dem överhuvudtaget först det senaste åren, men jag tror det här är min favorit! Supergott!

Naturligtvis ska jag dela med mig av min variant också, om inte annat ifall det behövs i Karis i jul (wink wink). Här följer det:

Batatlåda

(6 portioner)

1,2 kg batater
4 st potatis
2 st morötter
2-3 tsk ingefära
1 grönsakbuljong
1 l vatten
3 st äggulor
2 dl vispgrädde
2 msk skorpmjöl
25 g smör (eller margarin)
3/4 dl sirap
salt & peppar

½ dl skorpmjöl
smör (eller margarin)

175 grader, 1½ h

Skala och klyv batater, potatis och morot i mindre bitar. Koka upp i vatten tillsammans med ingefära och buljongtärning tills de mjuknat. Häll bort kokvatten men spara 1 dl. Stöt rotsakerna till mos. Låt svalna.
Blanda äggulor och grädde tillsammans med skorpmjölet och låt svälla, häll sedan i moset. Smält också smör och häll i tillsammans med kokvatten, sirap, salt och peppar. Blanda allt väl och häll i en ugnsform. Strö över skorpmjöl och klicka smör. Grädda på ugnens nedersta fals.

Till batatlådan åt vi skinka, samt julkryddade köttbullar.


Pepparkaksbak hör julen till(med tomte-förkläde och allt!)...



...så att man sedan kan avnjuta pepparkakorna tillsammans med glögg!


Svinkallt som det är, är det bra att det finns något som lockar ut för en stund! Julmarknad i Åbo! Gå omkring, få julklapps idéer, äta julkorv eller gröt... :)


Bl.a. fanns det naturligtvis en massa handarbeten att låta sig inspireras av (för andra säkert [förhoppningsvis] att köpa - men somliga envisas med "kan själv", oberoende resultat...).


Det enda jag köpte var rostade mandlar! Gott! ...kan nog hända jag ska prova om jag "kan själv" här också - har ett recept på ett julkort jag fått något år....

Inga kommentarer: