torsdag 2 februari 2017

Lunchtipset

Våra måltidsrutiner har ändrat här i huset. Förut försökte jag alltid hinna äta medan Filip sov (om jag ville äta i lugn och ro), så jag kunde koncentrera mig på hans mat vid matbordet. Men nu har vi sällskap av varandra, och det är så gemytligt så. Dock är det fortfarande bra att laga maten snabbt, om det inte finns bara är värma, så här kommer ett sådant tips:

Ugnspotatis (mikra saltad på full styrka ca 8 minuter i det här fallet, men beror mycket på typ av potatis - låt den inte få för mycket då blir den gummiaktig), servera med en klick smör, grynost, paprika och majs (eller vad som annat behagar/finns i skåpet). Låter det för enkelt? Tja, det är kanske ingen lyxmåltid, men att det mättar och är gott går inte att förneka. Färgglatt och vitaminrikt är det ju också. Jag har ätit det flera dagar och varit mätt och belåten. 

Jag vill också igen tipsa om morotsbiffarna jag bloggade om tidigare (inklusive receptlänk). Jag lät han smaka på mina biffar en dag och han blev stormförtjust (riktigt arg då han såg jag hade biff på min tallrik och han inte fick - jo så klart jag delade med mig då). Följande dag gjorde jag egna åt honom; jag följde receptet men använde bara en gnutta örtsalt, inget peppar, och bytte ut äppeljuicen mot samma mängd mjölk. Morotsbiffar, kokt potatis, och morot (skivad, inte som på bilden), det är grejor det om ni frågar Filip (11 mån)

Han är duktig på att äta pojken min. Nu äter han mycket själv redan. Igår smakade han på kyckling (i icke mosad form) - vi åt samma mat både han och jag, och det var också jätte gott. Så jag tänkte att det kunde vara dags att introducera skeden....? Han är ju redan artig och säger "tack tack" efter maten så vi kan ju också försöka äta civiliserat. ;) 

Inga kommentarer: