fredag 3 februari 2017

Mjukt men stadigt under lilla rumpan


Som jag nämnt vid ett flertal tillfällen, t.ex i det här inlägget, är vi mycket ut och gå. Filip gillar naturligtvis att se sig omkring i byn, är vagnen stilla så sitter han och gungar ifall det skulle få fart på vagnen. Dock har jag tyckt att han lätt "hasar ner" och jag har fått dra upp honom regelbundet så han kan sitta bekvämt o vinka åt bilar och morra åt skyltar. Vi hittade en lösning. En dyna under rumpan gjorde susen! Men jag tyckte ju att en dyna i spetsstickat mohairgarn inte var det lämpligaste att ha ute i vagnen, även om den storleksmässigt passade perfekt, mera om den dynan i det här inlägget från 2012

Jag har ärvt en massa udda tygbitar av mamma. Den här biten hade fint motiv tyckte jag, men en så konstig bit att det var svårt att veta vad man kunde sy för klokt av detta. Att sy byxor, som jag gjort mycket, gick ju t.ex. inte. Men ni ser, en dylik dyna blev perfekt, jag fick precis till en dyna i samma storlek som modellen när jag klippte på bredaste stället

Dynan passar perfekt i vagnen som ni ser! Där har nu Filip det bekvämt när han åker runt byn. Jag sydde en knapp i mitten, mest för att jag ville pröva på det, och för att Filip gillar att peta på knappar (dynan är ju inte alltid i vagnen). Men det blev ju dessutom en perfekt grop i dynan var lilla rumpan sitter stadigt. Knappen täckte jag in i i samma tyg, som ni ser. 

 Andra sidan på dynan då? Den är om möjligt ännu coolare. Jag har ett tag sparat på utslitna jeans och bara väntat på ett lämpligt projekt. Det blev ju perfekt att ha tyg som suttit på pappas rumpa under Filips rumpa. Inte nog med att det är slitstarkt och lämpligt som vagnsdyna, dessutom är där en ficka som inte bara är en rolig detalj, utan var man också kan gömma något kul.

Jag sydde även en (sista) dregellapp åt Filip. Det har ju blivit några såna också - se flera HÄR. Jag använder rätt sällan nu, men ibland har han dagar som han spyttar lite mera, och då är det bra att skydda kläderna så man inte behöver byta allt. Och när vi har en sådan dag så går det åt dregellappar, så det är bra att ha flera....

Mina vana trogen sydde jag med motivet upp och ner. Det har hänt för ofta. Nåja. Det är ju bara en dregellapp. Jag märkte innan jag sydde men klippte inte ut en ny bit. Det får vara. Tacka vet jag dynor, det är bara att snurra på den om det är upp och ner. ;)

Inga kommentarer: