torsdag 2 februari 2017

Nya väskor!

Vaxduksväskan står bredvid min andra nya väska, som jag också gillar massor, fyndad på rea i Wild shoe förra veckan.. Den har perfekt storlek för mina egna grejs + blöjfodralet, men är inte stor som en skötväska. Seni det behöver man inte när man har en toddlare och ingen baby. ;) Man behöver dock en väska som man kan ha bekvämt på axeln när man ska bära toddlare, skuffa vagn eller vad det nu kan vara.....

En vattentät väska står packad med simdräkt, handduk m.m. vid dörren. Varför är det relevant, den här bloggen ska ju inte handla om motion och hälsa - även om det hänt otaliga gånger förut? Därför att jag sytt väskan själv så klart - min första vaxduksväska, inspirerad av boken Sy i vaxduk (2011) som jag berättade om nyligen. Men jag berättar gärna samtidigt att jag nu inte mera far på mamma-baby jumppa (som jag kort nämnt förut, och den som följer alla länkar såg t.o.m. ett foto), för min stora toddlare kan stanna hemma medan jag jumppar själv (med min mamma, hehe). 

Det var kul att sy i vaxduk. Det var annorlunda; "tyget" var ju väldigt stelt, man kan inte nåla utan måste tejpa, syr man fel går det inte så lätt att sy om... Annars var det ett snabbt projekt, inte många sömmar här. Vaxduk är billigt jämfört med många tyger, jag minns inte priset exakt men det var under 3 euro metern i Latvala Extra. Men nu har jag en tålig väska som är alldeles idealisk som sim-väska! 

Jag var bara tvungen att pröva sy ett litet "titthål". Bara för att det går att göra i plast. Det cirkelformade titthålet råkade passa väldigt väl i mönstret dessutom, det var bara bonus. 

Kassen har ett stadigt brett botten. Jag "sydde in hörnen" som det tipsades om i boken, för att få ett brett botten. För att få bottnen ännu stadigare stansade jag en överbliven vaxduks bit runt en bit paff.

Inga kommentarer: