måndag 6 februari 2017

Té-dagen 2017


Idag firas té-dagen, och jag kan väl inte påstå att jag firar dagen något särskilt. Samtidigt är det en dag jag gärna uppmärksammar - jag var särskilt noggrann att se till att jag skulle dricka té då jag steg upp idag. Men så här börjar jag nämligen 99 % av mina dagar (och det här fotot är de facto inte från idag, trots att jag även nu har samma fina mugg bredvid mig). Hinner jag med en kopp té på morgonen (det gör jag så gott som alltid för tillfället), så är det en lugn skön början på dagen. "Tillbehören" varierar, det kan vara stickning, tidning, dator, jobb eller vad som helst... 

Jag brukar ha lite tid för mig själv på morgonen, och då dricker jag té. På något vis symboliserar téet för mig att nu har jag en lugn stund; jag dricker sällan té när jag är stressad (om jag inte har sjukt i halsen). Det kan vara bara paus på jobbet, en lugn stund då jag läser uppsatser, en träff med kompisar, men hur som helst blir det inte té "to go" (om jag inte har sjukt i halsen - då har jag nog tagit min témugg med mig in på lektioner t.ex). (Värst vad jag börjar tänka på jobb med jämna mellanrum märker jag. Men, min nätkurs hemifrån är snart klar, och sedan har jag ännu nästan ett halvår hemma ännu innan jobbet kallar till hösten - lite kräver det min uppmärksamhet ibland nu också, men mycket lite trots allt...)

Nu ska jag njuta av min kopp té. Jag hinner ju göra något extra för att fira dagen ännu också förstås. Klockan är ju bara barnet, inte ens sju. Jag kunde baka något gott tébröd kanske? Vad föreslår ni? Hur firar ni tédagen?

Inga kommentarer: